Między segmentami opon terenowych

Szykując się do off-roadowych szaleństw, przyjdzie nam dokonać bardzo ciężkiego wyboru, a mianowicie: dopasowania odpowiednich opon. O ile wybranie ogumienia pasującego do naszego bolidu jest proste, o tyle dobranie ich do naszych potrzeb już wcale takie proste nie jest. Pamiętać należy, iż opony 4×4 np. do pojazdu buggy (tzw. szajowozu, rurowca) mogą być przeznaczone z myślą o rajdach, jak też pokonywaniu ekstremalnych wzniesień, piasków lub terenów podmokłych. A opony terenowe diametralnie się od siebie wzajemnie różnią!

Tradycyjny podział opon terenowych

Nikogo nie zdziwi propozycja podziału na AT (All Terrain) i MT (Mud Terrain). Popularne „ATeki” są oponami uniwersalnymi, sprawdzającymi się na terenach piaszczystych, suchych, drogach szutrowych, niewielkim śniegu. Można je stosować również na asfaltowej, bitumicznej powierzchni, przez co popularność zyskały szczególnie w rajdach, stanowiąc propozycję dla osób podróżujących po drogach utwardzonych, asfaltowych oraz lekkim off-roadzie. Tak zwane eMTeki, czyli opony projektowane na nawierzchnie błotniste, tereny podmokłe zdecydowanie sprawdzą się w klasycznym offroadzie, jednak na nawierzchniach bitumicznych mogą znacznie utrudnić prowadzenia auta. Okazuje się jednak, iż w ostatnich podział na dwa typy opon przestał być wystarczający.

Opony AT

Wobec zmian prawnych oraz infrastrukturalnych (rozwój sieci dróg asfaltowych), ogumienie All Terrain coraz bardziej przypomina opony drogowe. Masywna konstrukcja klasycznych AT pozostała prawie niezmieniona – wciąż są to opony odporne na przeciążenia, przyłożenia siły bocznej, jednak bieżnik uległ zdecydowanym zmianom. Część z tych zmian wynika z konieczności dostosowania opon do regulacji prawnych (emisja hałasu, opory toczenia wpływające na średnie spalanie), wymagających przystosowania modeli do użytkowania na drogach asfaltowych. Proces przemian opon AT spowodował, że między AT a MT wytworzyła się przepaść – miejsce na dzisiejsze AT+ lub MT-, uzupełniające klasyczny podział opon 4×4.

opona 4x4 firemax

Segment AT+

Oponami All Terrain+ możemy z pewnością określić te, których wewnętrzna konstrukcja  ma typowo terenowy charakter, a bieżnik sklasyfikować można między AT i MT. W tej kategorii zdecydowanie miejsce mają amerykańskie „Trail Tire”, powstałe w latach siedemdziesiątych ubiegłego wieku. Wzory bieżnika zazwyczaj są trzy- lub czterorzędowe, z wyraźnym klockowym kształtem środkowej części opony. Zewnętrzne żebra pozostają najczęściej otwarte, jednak ich wypełnienie jest relatywnie duże, co umożliwia sklasyfikowanie jej zdecydowanie poniżej tego, czego oczekiwalibyśmy od MT (głębsze żebra umożliwiłyby samoczynne usuwanie nadmiaru błota z bieżnika). W przypadku wzorów bieżnika bardziej zbliżonych do MT, warto zwrócić uwagę na wysokość ich rzeźby – jest zauważalnie niższa, umożliwiając podróżowanie po utwardzonej, a nawet asfaltowej nawierzchni.

Segment opon AT+ konsekwentnie rozwija się od kilku lat. Co ciekawe, podział opon AT na te bardziej „drogowe” i „AT+” zbiega się w czasie z wybuchem boom’u na SUVy z napędem 4×4, których największym ograniczeniem terenowym były zawsze… opony.

Dodaj komentarz